donderdag 21 november 2019

Dinsdag 21 november 1944: Eindelijk een bed


V75: Vrede, Vrijheid en Varsseveld: aflevering 15/32                                           >> Afl. 1

Nadat de boer te kennen had gegeven dat er niets gekocht kon worden, was Riek op onderzoek uitgegaan. Bij de eerst volgende boerderij klopte ze op de deur. Een boerin verscheen, Riek vroeg hoe ze haar daar in de streek aanspraken; gewoon met juffrouw was het  antwoord. Op de volgende vraag, of ze een paar eieren en melk kon kopen, kreeg ze ja te horen. De boerin vroeg bij wie ze ondergebracht waren. Ze wees de boerderij aan. Inderdaad, zei de boerin, daar kunt u niets kopen, want het is mijn eigen broer. Bovendien kwam ze nog meer aan de weet. Er waren boven in woning van haar broer vier slaapkamers met op iedere kamer een tweepersoons bed, compleet met linnengoed en alles wat er bij hoorde.

Met deze wetenschap dokterde Riek en Grad een plannetje uit voor de volgende dag. Nadat Grad en Riek de volgende morgen een beetje surrogaat thee hadden gedronken en een sneetje brood hadden gegeten, bleef Grad op de boerderij bij de oude mensen. Riek ging met de kleine in de kinderwagen lopend naar het dorp naar de centrale post van het Rode Kruis. Daar kwam ze al heel gauw de heer Berendsen tegen en die was nieuwsgierig of ze een goede plaats had. Toen zij alles had verteld wat er sinds de vorige middag gebeurd was, zette Berendsen haar in een kantoortje met een kop surrogaat. Met zijn collega Bloembergen ging hij naar de boer, waar Grad en Riek logeerden. Grad: “Ik liep buiten op de boerderij en zag deze twee mensen mijn richting opkomen. Zij zeiden mij netjes gedag en gingen naar de achterdeur. De boer was  zo bij hen. Toen ik probeerde dichterbij te komen, gingen zij de deel op. Ik gauw door de spoelkeuken naar binnen. Ik heb daar alles kunnen horen wat deze twee mensen de boer voorhielden. Direct zouden alle vier de slaapkamers ter beschikking moeten komen, zo niet dan ging hij met hen mee. Daar schrok deze grote boer toch wel van en ineens was hij heel klein, bang dat hij niet op zijn eigen boerderij kon blijven. Hij was nu wel overtuigd van ernst en gaf direct toe.”

Dus toen Berendsen en Bloemberg terug waren op de Rode Kruispost, waar Riek al die tijd zat te wachten, kreeg ze de mededeling dat ze de bedden boven mocht gebruiken. Dat gold ook voor de andere mensen. Alles was dus ineens geregeld. Wel werd afgesproken dat Grad, Riek en de kleine zo spoedig mogelijk naar een ander evacuatie adres zouden gaan. Tenslotte boterde het niet meer zo goed tussen de boer en hen.

Nauwelijks was Riek terug van het Rode Kruis of de boer stond al te kloppen aan de deur van hun verblijf. Ze zat net aan de soep, die door de keukenwagen werd uitgedeeld.
“Binnen,” riep ze en de boer stapte binnen.
“Goede middag - smakelijk eten,” zei hij.
Riek er direct bovenop: “U zult vanmiddag wel iets beters gehad hebben’’.
De boer negeerde de opmerking  en vroeg: “Vanwaar had ik de eer van dat bezoek vanmorgen?”
Riek: “Van mij en zorg nu maar dat de boel klaarligt, dan kan ik zo beginnen met het opmaken van de bedden.”
En af ging de boer. Even later kwam de boerin en viel Riek om de hals met het verzoek of ze het haar maar niet wilde aanrekenen, want zij had niets te zeggen. Enfin, de bedden werden opgemaakt en voor het eerst na twee maanden werd weer eens in een echt bed geslapen in plaats van op stro. 

Aflevering 16 wordt gepubliceerd op 24 november 2019  

V
>> Afl. 1

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dutch Podcast Awards

STEM op de podcast IK KOM TERUG. Ga naar: https://podcastawards.nl/ Breng je stem uit en bevestig deze via de e-mail. Dank u