vrijdag 3 januari 2020

3 januari 1945: Aangifte van geboorte


V75: Vrede, Vrijheid en Varsseveld: aflevering 21/32                                                Afl. 1

Recentelijk ontving ik mijn geboorteakte van de gemeente Oude IJsselstreek, de gemeente, waar Varsseveld tegenwoordig  toebehoort met o.a. Etten, Gendringen, Silvolde, Terborg, Ulft en Westendorp.

De aangifte werd door mijn vader gedaan op 3 januari 1945 bij de burgerlijke stand der gemeente Wisch, waaronder Varsseveld toen viel. Waar hij precies de aangifte heeft gedaan, is onbekend. Waarschijnlijk op het gemeentehuis in Varsseveld (zie foto)

Het was voor het eerst dat ik een kopie van dit document (zie foto) zag. De in te vullen gegevens waren op het voorgedrukte formulier door de gemeenteambtenaar ingevuld met een krachtig, consequent en mooi handschrift. 

Bestudering van de geboorteakte levert een paar beschouwingen op:
- Links op het document staat Nr 2. Naar alle waarschijnlijkheid is dit de tweede aangifte van geboorte. Dit is in lijn met het levensverhaaal van het gezin Boumans. Want toen Grad en Riek in het noodhospitaal van het Rusthuis waren, kwam een tweede kraamvrouw binnen, die op 2 januari rond 9.30 uur van haar kind beviel. Volgens het levensverhaal beviel Riek spoedig hierna, zo rond 9.45 uur. Maar volgens de aangifte was de geboorte van Sjaak (Jacobus Maria) om 11.45 uur.
- In de rechterkolom wordt van Grad het beroep fabrieksarbeider ingevuld en Riek is zonder beroep.
- Na wonende alhier zou je een straatnaam verwachten. Maar die is niet ingevuld. Wel is huis van bevalling aangegeven met nummer 488. Dat zal waarschijnlijk het nummer zijn van het Rusthuis. De niet-ingevulde straatnaam is interessant omdat in de linkerkolom op de hoogte van wonende alhier, enige resten van een aantekening met potlood zijn te zien. De aantekening is niet leesbaar, maar lijkt te eindigen op -hem. Zou de aantekening voluit Arnhem zijn?  
- De handtekening onder de akte is onmiskenbaar van Grad Boumans (G.J.J. Boumans). Het is de eerste handtekening, die bekend is van hem. Zijn latere handtekeningen zijn slechts op onderdelen veranderd., m.n. de twee J's. Verder was de handtekening zoals alle latere altijd opwaarts getekend. 

Aflevering 22 wordt gepubliceerd op 8 februari 2020

V
 
Op zondag 22 januari 2023 ontdekte ik, dat mijn geboorte op 19 januari was gemeld in de Graafschap-Bode, een uitgave van Uitgeverij Misset in Doetinchem. Deze krant verscheen begin 1945 tweemaal per week op dinsdag en vrijdag. In de krant werd gemeentelijke informatie gedeeld. Zo staan onder het kopje Wisch, d e gemeente waaronder bijvoorbeeld Varsseveld valt, de geboorten in deze gemeente. Opvallend is dat bij het bericht over mijn geboorte ook vermeld staat achter de namen van de ouders (Arnhem). M) aan te geven. Mijn interpretatie van de plaatsnaam is om de plaats van inschrijving van de ouders (Duiven, Arnhem, Eindhoven). Westendorp en Varsseveld vielen onder Wisch. Of Gendringen tot de gemeente Wisch hoorde, ben ik niet zeker.  

 






 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dutch Podcast Awards

STEM op de podcast IK KOM TERUG. Ga naar: https://podcastawards.nl/ Breng je stem uit en bevestig deze via de e-mail. Dank u